Thursday 3 November 2011

Onde2/ Buah melaka.... update resepi



buah melaka yg saya buat tuk kawan saya hari tu....elok je bulat dia....memang dah lama tak buat kuih ni....untuk resepi buah melaka ni saya ambik resepi dari GeMiNe@myr...saya saje nak cuba resepi geminie ni sebab dalam adunan tu..selain dari tepung pulut..dia ada tambah tepung gandum...saya selalunya kalau buat buah melaka...guna tepung pulut je...kadang2 ada masalah bila dah masak tu dia cam bentuk dia tak kental bulat...cam lembut kulit dia..tak cantik bila dah masak...tu saya nak tau perbezaan dia...memang tak rugi cuba sebab kuih elok cantik bulat bila dah masak...rasa masih sama macam buah melaka...tetap ada rasa liat2 tepung pulut tu...sebab kita letak tepung gandum tak lah byk sgt...

ada tips jugak saya nak kongsi....saya pernah tengok rancangan masak memasak cina...diaorg suka buat manisan guna tepung pulut....ada tips yg dia bagi utk elakkan bila kita keluarkan kuih dari air didih tu dia melekat antara satu sama lain...cara dia lepas angkat tu kita rendam sekejap dalam air sejuk peti ais...memang berkesan..kuih saya tak melekat langsung..kalau kita lambat skit golekkan dgn kelapa pun o.k je..kuih tak melekat....saya memang suka tengok rancangan masakan..tak kira la cina ke india ke inggeris ke..sebab kadang2 ada tips yg kita boleh guna pakai....:)

k lah..panjang lebar lak citer...apa2 pun terima kasih banyak pada geminie@myr..moga Allah murahkan rezki awak sebab kongsi kan resepi ni kat myr....saya kongsikan pula resepi awak kat sini..harap awak tak kisah...terima kasih banyak2...:)

yg tulisan bold tu resepi edit saya...

Onde2/ Buah melaka

Resepi asal: GeMiNie@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

  • 300ml air+1/2 st pewarna hijau n perasa pandan..
  • 250g tpg pulut
  • 125g tpg gandum
  • gula merah secukupnya(utk inti)- saya pakai gula melaka yg diracik halus
  • Kelapa parut seckupnya(putih sahaja)+sdikit garam 
  • saya tambah 4 helai daun pandan

Cara-cara

  1. masak air d periuk(lbih dari stgh periuk)ketepikan. masukkan air+ pewarna+perasa pandan d dlm bekas
  2. mskkan tpg pulut(gaul sebati)
  3. masukan tpg gandum,gaul sbntar mgunakan sudu bila tpg sdh tcmpur,uli mengunakan tangan hingga menjadi doh.
  4. ambil sdikit doh n bulat kan,kmudian lubang kan d tgh2 untuk inti
  5. tutup kuih kemas2 n bulatkan..bila air d periuk td sudah mendidih,msukan doh yg sdh d inti ke dalam n gaul skali spaya kuih x mlekat d periuk.ulang buat sampai habis
  6. Smntara menunggu kuih masak,blh lah sdiakan kelapa parut yg d campur dgn sdikit garam d dlm bkas yg dalam sdikit.
  7. bila kuih sdh terapung,blh lh d angkat d atas kelapa parut td,jgn gaul dulu,biarkan kuih 2 d atas klapa parut shngga airnya kering barulah blh d gaul.
  8. ulang sampai habis n kmudian blh lah d hidang 
Cara saya

1. mula2 saya blend 200ml air dgn daun pandan...dan tapis...baki 100 ml air tu saya panaskan dalam periuk sekejap je atas api...agak2 nampak nak didih tu terus tutup api...nak yg suam2 je..tak nak panas sgt...kemudian saya tambah air pandan dalam air panas tadi...saya masukkan jugak pewarna hijau skit...kacau rata.


2. kemudian masukkan tepung pulut dan gandum dalam satu mangkok...gaul sebati...kemudian masukkan air pandan tadi..masuk skit2 sambil gaul dgn tepung....uli sampai jadi doh...doh tak terlalu lembut atau keras sgt...kalau kurang air boleh tambah air biasa.....


3. sebelum nak bulatkan doh..sapu sedikit minyak pada tapak tangan..ini utk mudahkan kita membentuk doh dan ia tak melekat2 pada tangan nanti....ambik sedikit doh...leperkan bentuk bulat dan letak inti ditengah2nya dan tutup rapat...saya susun dulu doh ni atas loyang yg ditabur dgn sedikit tepung...


4. panaskan air dalam periuk...bila dah didih..masukkan bebola tadi dalam air...biar kuih masak...bila nampak dia dah timbul..biar kan kejap dalam seminit dua...lepas tu baru angkat dan masukkan kedalam air sejuk dari peti ais....biarkan dalam 5 saat macam tu..kemudian tapiskan dan biarkan sekejap...lepas tu baru golekkan pada kelapa parut yg telah digaul dgn garam.


5. kelapa parut tu saya gaulkan dgn garam dan kukus dulu dalam 5 minit. ini utk tahankan kelapa tu dari cepat basi.


(nota: tips berguna dari saya hari ni...sapu skit minyak pada tapak tgn sebelum buat kuih..saya pastikan ada semangkok kecil minyak masak kat sebelah saya masa proses membentuk tu...kalau agak2 nak melekat je doh tu saya akan sapu minyak...tapi nipis je la..jgn tebal sgt pulak..:)


tips kedua...rendam dulu kuih dalam air sejuk dari peti ais masa keluarkan doh dari air panas.. ini utk elakkan kuih dari melekat..)

10 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, akk pun suka boh tpg gandum dlm adunan buah melaka, rasa dia mmg lain sangat dari yg kita guna tpg pulut je kan. cantik je buah melaka tu sama saiz

quinnie said...

kakrosa...betul tu kak..elok je cantiknya..hhehehe

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Q, rasa macam bulankan puasala pulak nampak onde-onde ni.

Ayu said...

Assalam q, waduh masuk sini bukan main nyenyak lagi opa tidur ya..heheh...akak cakap pelahan2 ni takut terjaga pulak..wah dah dapat tempahan ya..shukurlah q rezki tu..kuih onde2 ni selalu akak buat time bulan puasa..teringin pulak nak makan tengok onde2 q ni..

Amie said...

buah melaka yang comel.... kak Amie suka makan yang kecik2 buatannya... he hehhhhee dan yang banyak gula melaka dalamnya...eh, cerewetnya!

quinnie said...

kakros..bulan puasa memang kena buat kuih ni kan? hehhehe

kak ayu...kakkaka..baru tau ada oppa tido kat sini ek..hehhehe...Alhamdulillah...saya bukannya ambik untung sgt kak...kengkawan nak makan...:)

kak amie...nak letak inti byk yg susah tu kak..hehhehe

Nuwairani said...

bagusnya akak kongsi tips macam tu...kite tak pernah tau pon...terima kasih kak...

selamat hari raya kak Q....

quinnie said...

nuni..saje kita nak kongsi ilmu yg tak seberapa ni...risau takut jadik org yg kedekut ilmu kalau tak selalu buat gini..hehhehe..mintak dijauhkan tergolong dalam golongan org2 yg sebegitu...:)ilmu semuanya hak milik Allah..

Unknown said...

Boleh buat frozen x kuih ni

Unknown said...

Boleh buat frozen x kuih ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...